"Освіта не дає паростків у душі, якщо вона не проникає до значної глибини", - Піфагор.

Опис досвіду

Опис досвіду
педагогічної та методичної діяльності
учителя інформатики вищої категорії
Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 16 Краматорської міської ради Донецької області
Лук'яненко Андрія Миколайовича
з проблеми:
«Використання хмарних Інтернет-технологій на уроках інформатики»

             Чим активніше ти пробуєш щось нове,
тим більше у тебе шансів
наштовхнутися на щось дійсно варте.
Сергій Брін (розробник і співзасновник Google)

   Головною метою сучасної української системи освіти є створення умов для успішного навчання, виховання, розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України, формування покоління, здатного навчатися протягом життя, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства.
  Все це вимагає серйозних змін у здійсненні навчального процесу: метою навчання стає не сам процес, а досягнення учнями певного результату; навчання набуває діяльнісного характеру (навчання через практику, розвиток самостійності учнів); головним стає не предмет, який вивчається, а особистість. Через стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій змінюються механізми здобуття знань учнями: пріоритетним стає вільний доступ до інформаційних ресурсів, самонавчання, вміння знайти і відібрати потрібну інформацію. Важливе значення має комп’ютерне програмне забезпечення освітнього процесу.
  Це і визначило тему мого педагогічного досвіду, над якою працюю декілька років, «Використання хмарних Інтернет-технологій на уроках інформатики».
Метою та ідеєю мого досвіду є обґрунтування актуальності, необхідності й ефективності використання хмарних технологій у навчально-виховному процесі. 
  Свою задачу, як учителя інформатики, вбачаю в тому, щоб не тільки дати дитині все готове, а й навчити самостійно здобувати знання, допомагати кожному учневі робити наукові відкриття, тобто навчити вчитися. 
    Тому у своїй роботі я визначив такі завдання:

  • формування інформаційно-комунікативної компетентності, створюючи умови для ознайомлення з новим програмним забезпеченням;
  • створення умови для формування в учнів стійких навичок самоосвітньої діяльності, використовуючи для цього хмарні технології;
  • формування навичок самостійної, дослідно-пошукової діяльності, використовуючи хмарні технології. 
   Технологія використання хмарних сервісів пропонує новаторську альтернативу традиційному шкільному навчанню, створюючи можливості для персонального навчання, інтерактивних занять і колективного викладання. Крім того, мережева хмара дозволяє тим, хто навчається, взаємодіяти і вести спільну роботу з надзвичайно широким колом однолітків, не залежно від їх місцезнаходження. І як один з прикладів такої роботи можна навести віртуальні Online екскурсії, що застосовуються мною на уроках інформатики при вивченні тем «Комп’ютерні мережі» (6 клас) та «Графіка» (4 клас за новою програмою).
Величезна сила хмари полягає ще й в Online контенті, і відкритих ресурсах редагування, більшість з яких надається безкоштовно, що є теж немало важливим.  На мій погляд, саме хмарні обчислення міняють методи персонального, інтерактивного та колективного навчання в середній та старшій школі, роблячи процес навчання більш мобільним. На сьогодні, щоб навчатися, потрібне бажання та будь-який мобільний пристрій з можливістю виходу до Інтернету. Але позбавлення учнів та вчителів жорсткої прив'язки до класів і парт – це ще не все. Нова технологія дає можливість набагато краще зберігати і поширювати знання.
   Ще величезною проблемою сьогодення є дотримання ліцензійного та авторського права в закладах освіти, тому на сьогоднішній день багато наших шкіл зіткнулися з необхідністю освоєння зовсім нового класу програмного забезпечення – Linux-подібних ОС та відповідного офісного пакету. Але цей перехід виявився дуже скрутним. Причин тому кілька – низька комп'ютерна освіченість вчителів, відсутність у школах кваліфікованих адміністраторів, складності з підключенням периферійних пристроїв (принтерів, сканерів, проекторів, інтерактивних дошок і т.п.), низька якість ПЗ під Linux.
Хмарні технології можуть і в цьому питанні прийти нам на допомогу, адже вони знімають обмеження на використання операційних систем. По суті, при встановленому Linux користувачі можуть працювати з будь-якими додатками і прикладними програмами, маючи всього лише вихід в Інтернет. Це допоможе заощадити матеріальні та робочі ресурси.
      Проникненню хмарних обчислень у навчання сприяє і той факт, що значний обсяг необхідних для роботи знань учень отримує в процесі так званого неформального навчання-спілкування з однолітками, які вважаються експертами з певних питань і пошуку в різних інформаційних ресурсах. Мережа Інтернет надає як інформаційні, так і комунікаційні послуги користувачам. Завдяки соціалізації з’явились віртуальні співтовариства – соціальні мережі, які дозволяють створювати власні профілі й спілкуватися з іншими учасниками віртуально. Соціальні мережі дуже часто інтегруються з багатьма зовнішніми сайтами, сервісами та мобільними пристроями. З'явилися принципово нові можливості передачі знань, відбувається трансформація методів навчання із розвитком IT. 
      Маючи досвід роботи в «хмарах», спостерігаю ряд переваг:

  • можливість проведення он-лайн уроків, тренінгів, круглих столів, інтегрованих практичних занять (Документи Google, Microsoft Office Online);
  • доступ до своїх матеріалів і документів будь-де і будь-коли (Google-диск, Microsoft OneDrive);
  • он-лайн комунікації з учителями та учнями інших міст і країн;
  • одночасна діяльність учасників навчального процесу з обміну інформацією та знаннями;
  • забезпечення виконання багатьох видів навчальної діяльності (демонстрації, консультації, тестування).
   Отже можна зробити висновок, використання хмарних технологій, спираючись на інтерес школярів до всесвітньої мережі Інтернет, забезпечує їм доступ до усіх матеріалів, необхідних для вивчення предмета як у школі, так і вдома, створює умови для їх саморозвитку й міжособистісної взаємодії учнів з учителем та учнів один з одним, залучає до використання новітніх досягнень інформаційних технологій, підвищенню інформаційної компетентності та умінню доцільно використовувати комп’ютер як засіб для отримання нових знань.

Список використаних джерел

1.   Державний  стандарт  базової і  повної  загальної  освіти.
2.   Закон України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україніна 2007–2015 роки» від 9 січня 2007 року, № 537-v.
3.   Інформаційні технології в навчанні. – К.: Видавнича група ВНV, 2006. –240 с.
4.   Концепція  загальної  середньої  освіти.
5.   Морзе Н.В. Основи  інформаційно  – комунікаційних технологій.- К.: Видавнича група, 2008.-352с.

2 коментарі: